De Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) wil de 20 dollarcent per geregistreerde domeinnaam per jaar voortaan houden, ook al is die naam tijdens de vijfdaagse proefperiode ingeruild.

Doorkliks

Deze proefperiode, de Add Grace Period (AGP), was oorspronkelijk bedoeld om nieuwe eigenaren van domeinnamen de kans te geven hun registratie ongedaan te maken als zij bijvoorbeeld een tikfout hadden gemaakt. Oplichters gebruiken de vijf dagen echter om duizenden sites vol met advertenties te maken en te kijken welke de meeste doorkliks opleveren.

Advertentiefuiken

Deze 'domeinproevers' houden hun meest succesvolle sites. Voor de overige domeinnamen vragen zij hun 20 dollarcent terug in de vijfdaagse proefperiode. Sommige slimmeriken maken alleen gebruik van de AGP, zodat zij feitelijk nooit hoeven te betalen voor hun domeinnamen. Door hun acties kunnen legitieme aanvragers vaak geen domeinnaam krijgen. Bovendien is internet erdoor bezaaid met advertentiefuiken.

Kapen

Volgens Jason Keenan van de ICANN zou een kleine betaling het meteen veel duurder maken voor domeinproevers. "Nu kun je zonder kosten een miljoen verschillende namen registreren. Als dit voorstel wordt aangenomen, zou dat een dollar voor vijf domeinnamen kosten." Een ander probleem waartegen betaling van de 20 dollarcent zou kunnen helpen, is het kapen van domeinnamen, die dan tegen hoge prijzen worden doorverkocht.

Omvangrijk probleem

Eerder deze maand toonde ICANN-onderzoek aan hoe omvangrijk het probleem van de domeinproevers de afgelopen twee jaar is geworden. In januari 2005 waren er 1,7 miljoen .com- en .net-domeinnamen geregistreerd. Hiervan verdween 41 procent tijdens de vijfdaagse proefperiode. In januari 2007 waren 51 miljoen namen geregistreerd, waarvan er 48 miljoen weer verdwenen: ongeveer 94 procent.

In juni zal het ICANN-voorstel worden besproken tijdens een vergadering in Parijs. Het moet ook worden goedgekeurd door de domeinuitgevers, die tweederde van de inkomsten uit domeinnaamregistratie voor ICANN vergaren. De meeste lijken voorstander te zijn, zoals GoDaddy.com. Dat zelf al maatregelen tegen 'domeinproevers' heeft genomen. Problematisch is echter dat veel proevers zelf als domeinuitgever actief zijn.