Tot gisteren kon er op een forum worden geschoten op het plan van de Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN).

'Duur initiatief'

In juni hadden de leden van de domeinorganisatie unaniem ingestemd met deze 'grootste uitbreiding van het internet in 40 jaar'. Momenteel zijn er 21 toplevel domeinen (tld's), zoals .com, .net, .biz en .info, en ruim 250 landendomeinen zoals .nl voor Nederland. Vanaf komend jaar zijn er tussen de 200 en 800 nieuwe tld's te registreren, waarbij meer ruimte is voor eigen keuze. De domeinen mogen tussen de drie en 63 tekens lang zijn en ondersteunen ook Chinese, Cyrillische, Arabische en Japanse letters, tekens en karakters.

Hoewel bedrijven dankzij de uitbreidingsplannen hun eigen naam als extensie kunnen aanvragen, zoals .webwereld, reageert het bedrijfsleven weinig enthousiast op het ICANN-voorstel. Sommige ondernemingen en brancheverenigingen oefenen zelfs druk uit op de domeinorganisatie om de tld-plannen uit te stellen of helemaal af te schaffen. "De ICANN wil dit nieuwe tld-programma in 2009 gaan uitvoeren, zonder te weten of er wel vraag is naar zo'n duur initiatief", zo stelt Denise Yee van Visa.

'Verwarring bij de consument'

Melissa MacGregor van de Securities Industry and Financial Markets Association (SIFMA) meent dat de positieve gevolgen van de nieuwe domeinen in het niet vallen bij de negatieve consequenties. "Dit plan zal onder meer leiden tot verwarring bij de consument, misbruik van domeinnamen, verminderde stabiliteit en veiligheid van internet, merkinbreuk, phishing en een waardedaling van de reeds bestaande domeinen", aldus MacGregor.

Behalve de kritiek dat de ICANN merkeigenaren onvoldoende zou beschermen, maken bedrijven zich zorgen over de absurde bedragen die zij voor de nieuwe domeinen moeten neertellen. "Deze uitbreiding geeft merkeigenaren nauwelijks voordelen terwijl de risico's en kosten de pan uit rijzen", schreef Daniel Poliak van Adobe Systems aan ICANN. Het zal bedrijven tonnen gaan kosten om voor ieder merk een tld aan te schaffen, maar als zij dit niet doen lopen zij het risico dat kapers ermee aan de haal gaan, aldus Poliak.

New York en Parijs

Om de problemen op te lossen, vragen de bedrijven aan ICANN om aanvragers van nieuwe tld's te laten bewijzen dat zij het merkrecht bezitten. Ook zou ICANN moeten melden wanneer derde partijen hun merken proberen te laten registreren. Ten slotte zou de juridische aanpak van onrechtmatige tld-toekenningen minder kostbaar moeten worden.

Vanwege de hoge kosten van de nieuwe domeinen voor bedrijven, 185.000 dollar en 75.000 dollar per jaar, zeggen bedrijven niet alle relevante tld's voor hun merken en andere namen te kunnen aanschaffen. Ook overheden, zoals de steden New York en Parijs, vinden de prijzen veel te hoog. Sommige reacties op het ICANN-voorstel laken ten slotte de variabele prijzen van de tld's, die zijn gebaseerd op de populariteit ervan.