Diverse grote netbedrijven werken aan een speciaal protocol waarmee dat mogelijk wordt. Het Internet Content Adaptation Protocol (ICAP) nestelt zich op de cacheserver van een internetaanbieder of contentprovider. Vervolgens houdt het bij waar de internetter heen klikt. Na tien pagina's op een sportsite bekeken te hebben, verschijnt bijvoorbeeld een advertentie van een sportblad. "ICAP bouwt voort op de bestaande HTTP-standaard", zegt John Martin, co-ontwikkelaar van ICAP en Chief Network Architect van Network Appliance, een bedrijf dat onder meer cache-apparatuur ontwikkeld. "Het communiceert tussen de cachingserver van de internetaanbieder of contentprovider en een advertentieserver." Nieuwe melkkoe voor ISP's ICAP betekent voor internetaanbieders een nieuwe inkomstenbron. Verwacht wordt dat vooral gratis ISP's gebruik zullen gaan maken van de uitgebreide advertentiemogelijkheden. Met ICAP kan de ISP zijn klant altijd advertenties laten zien, onafhankelijk van de site waarop de surfer zich bevindt. Het protocol zit 'aan de rand van het netwerk'. Uit de logbestanden van de internetaanbieder kan het realtime surfdata plukken. Deze gegevens worden door ICAP doorgestuurd naar een bedrijf dat de gegevens analyseert en een advertentie plaatst. Privacyvraagstuk opgelost? Martin ziet ICAP als dé oplossing voor veel van de privacyproblemen die bestaan bij het bijhouden van uitgebreide profielen van internetters voor advertentiedoeleinden. "Het is niet meer nodig gehele surfgeschiedenis op te slaan. Er kan nu worden geprofileerd op basis van het huidige surfgedrag", verklaart Martin. "Deze gegevens, informatie over de laatste paar klikken, worden na plaatsing van de advertentie meteen weer verwijderd." De ontwikkelaars van ICAP, naast Network Appliance onder meer Akamai, Oracle, DoubleClick, Network Associates, Trend Micro, Direct Hit en Novell, zien voor ICAP ook een grote toekomst op het mobiele vlak. "We denken dat het veel gebruikt zal worden voor het leveren van advertenties op mobiele netapparaten", aldus Martin. ICAP, dat binnenkort wordt voorgedragen voor standaardisatie bij het Internet Engineering Task Force (IETF), kan ook worden ingezet voor andere zaken dan het aansturen van advertenties. Internetaanbieders kunnen extra diensten opzetten, bijvoorbeeld het laten scannen op virussen van bepaalde bestandstypen. ICAP kan ook worden ingezet als internetfilter, of het aansturen van vertaaldiensten. Martin, die naast zijn functie bij Network Appliance ook co-voorzitter is van het IETF, verwacht dat ICAP binnen vier maanden beschikbaar zal zijn.Eerdere relevante berichten: DoubleClick doorgelicht door Amerikaanse overheid (17 februari 2000) Zelfpromotie DoubleClick met privacycampagne (15 februari 2000) Studie: medische sites onzorgvuldig met privacy (02 februari 2000)