Opdrachtgevers krijgen niet de resultaten waarvoor ze betaald hebben. Dat blijkt uit de ICT Barometer van bureau Ernst & Young dat voor het onderzoek 607 directeuren, managers en ict-professionals ondervroeg. "Die afnemende kwaliteit van de dienstverlening is teleurstellend en leidt tot frustraties", vindt Jacob Verschuur van Ernst & Young.

Uit het onderzoek blijkt dat de vraag naar externe ict'ers is gegroeid, maar dat het beeld van de ict-dienstverlening verre van rooskleurig is. Dit jaar is de ontevredenheid over de ict-dienstverlening op een dieptepunt, stellen de onderzoekers. "Net als in de jaren 1999 en 2001 blijkt dat met het toenemen van de ict-budgetten de kwaliteit van de ict-dienstverlening afneemt", aldus Verschuur.

Vorige week bleek nog uit cijfers van het CBS dat het inhuren van softwareconsultants steeds duurder wordt. De prijzen voor een uurtje consultancy lagen in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 3,5 procent hoger dan een jaar geleden.