Ali Memik is directeur van Proxy Services en worstelt met de vraag hoe hij zijn nerds kan omvormen tot gediplomeerde nerds: “De medewerkers zijn technisch erg goed, maar een klant wil dit vaak met certificering bewezen zien.”

Aan de studie slaan

Probleem is niet dat personeel geen zin heeft om nieuwe dingen te leren. “Waar ik bij sommige medewerkers weerstand merk, is bij het doorstuderen voor een certificering”. Het probleem is volgens hem dat veel ict'ers niet de toegevoegde waarde van een daadwerkelijk certificaat zien, omdat ze de kennis al in huis hebben. “Als ze weten hoe iets werkt dan willen ze vooral aan de slag.”

Omdat klanten, in economisch mindere tijden, dat bewijs wel willen zien en zekerheid willen, is certificering voor Memik wel relevant. “De kennis is er wel degelijk”, meent hij. Toch moeten de mensen wel aan de studie, zich blijven ontwikkelen en examens halen.

Investeren in de toekomst

“We investeren veel in opleiding van mensen”, stelt de directeur. Dat betaalt zich ook terug. “Maar leg een techneut maar uit dat zo’n certificaat het terugverdienen van een investering is.”

Recentelijk is hij daarom begonnen met een beloningsstructuur voor het behalen van een certificaat. “Het is ook een onnatuurlijke situatie. We zitten in een branche waar men per uur verdient en dan eis je van de mensen dat ze niet werken om opleidingen te volgen. Daar hebben sommige medewerkers moeite mee.”

Memik benadrukt dat het niet voor alle medewerkers geldt: “Vorige maand hadden we nog een collega die met een tien is geslaagd voor zijn RedHat-certificering. Daar ben ik echt apetrots op."