"E-commerce stapt een nieuw tijdperk binnen, waarin samenwerkingen tussen grote bedrijven de kleine starters dwingen sneller winst te maken, allianties aan te gaan of de deur te sluiten", aldus John Gantz, vice-president van IDC. Tijdens de Directions 2000 conferentie die IDC in Boston heeft gehouden, presenteerde het onderzoeksbureau cijfers waaruit blijkt dat internetverkopen in 2004 zullen stijgen naar 2400 miljard dollar. Vorig jaar is online 130 miljard dollar omgezet. De groei wordt voornamelijk veroorzaakt door de grote ondernemingen, die snel kunnen reageren en partnerovereenkomsten kunnen sluiten. Deze partnerschappen richten zich volgens IDC voornamelijk op online handelsgemeenschappen die snel resultaat opleveren. Het is juist dit aanpassingsvermogen, gekoppeld aan de omvang en richting van e-commerce activiteiten waardoor de kleinere .com-bedrijven het moeilijk krijgen. "De verandering zit niet alleen in zakelijk gedrag, maar ook in de snelheid waarmee de veranderingen plaatsvinden", aldus Gantz. Eind dit jaar zorgt de lokroep van het internet ervoor dat 65 procent van alle bedrijven online vertegenwoordigd is. Daarvan heeft dertig procent iets van doen met elektronische commercie, voorspelt Gantz. Amerikaanse bedrijven spenderen volgens hem in 2004 voor 2200 miljard dollar aan de ontwikkeling van hun websites. IDC kijkt voorlopig niet verder dan 2004, maar concludeert nu al dat zestig procent van alle e-commerce activiteiten zich tegen die tijd buiten de Verenigde Staten afspeelt. Hierdoor ontstaat een markt voor de aanpassing van Amerikaanse technologie en software voor gebruik in de rest van de wereld, aldus IDC.