Internet heeft de manier van zakendoen over de hele wereld op zijn kop gezet, en vooral de kleinere ondernemingen hebben snel hun positie op het web veilig gesteld. Volgens marktonderzoeker IDC is de groei in 2000 echter aan een eind gekomen. Dit staat in een gisteren gepresenteerd rapport. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 725 duizend bedrijven met minder dan honderd werknemers op één of andere manier bezig waren met e-commerce in 2000. Hoewel dit een stijging is van ruim 34 procent ten opzichte van 1999, had IDC een hoger aantal verwacht. Een groot aantal bedrijven zegt op het laatste moment koudwatervrees te hebben gekregen, aldus het rapport. "Ongeveer tweederde van de kleinere bedrijven koopt goederen via internet, maar het aantal aanbieders is vele malen kleiner", zegt Raymond Boggs, IDC's vice-president voor Small Business/Home Office-onderzoek. Veel van de resultaten kunnen worden herleid naar een gebrek aan doorzettingsvermogen om de e-commerce inspanningen ook daadwerkelijk van de grond te tillen, aldus Boggs. Bij veel bedrijven speelt het obstakel dat de producten niet geschikt zijn voor e-commerce. Ook de interne organisatie wordt genoemd als remmende factor, soms gekoppeld aan rammelende financiën. Boggs zegt dat in het mkb juist de alternatieven te weinig worden onderzocht, waardoor veel goede ideeën blijven liggen. "Een andere reden voor uitstel is de kwakkelende wereldeconomie, maar veel bedrijven geloven wel in het principe van internet en e-commerce." Wereldwijd waren in 2000 ongeveer vijf miljoen kleine bedrijven op internet aangesloten, een stijging van 13,7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Iets meer dan twee miljoen van deze bedrijven heeft een homepage, een stijging van 33,8 procent.