Mollie levert betaaldiensten via 0900-nummers en sms en voegt daar nu Ideal aan toe. Het bedrijf heeft een contract getekend met ABN AMRO en rekent webshops, die van de dienst gebruik willen maken, 5 procent van het afgerekende bedrag als transactiekosten, met een minimum van 99 eurocent.

"Er zijn geen verborgen kosten", vermeldt de website van Mollie. Na het aanmaken van een gratis account kunnen gebruikers een wizard doorlopen die betalingen via Ideal direct mogelijk maakt op hun website. Volgens Adriaan Mol van Mollie zijn er in de eerste vierentwintig uur meer dan duizend transacties geweest via de door Mollie geleverde Ideal-diensten. "Het eerste product dat via ons systeem verkocht is, was een gebruikt slipje", vertelt Adriaan Mol geamuseerd.

Doorzichtig

"Wij merkten dat de banken heel onduidelijk communiceerden over Ideal. Als je er bij een bank naar vraagt, kent men het product veelal niet eens. Wij wilden Ideal doorzichtig maken en ervoor zorgen dat mensen er direct gebruik van kunnen maken", licht Mol het initiatief van zijn bedrijf toe.

Een andere reden was dat klanten van Mollie, die gebruikmaakten van de telefonische betaaldiensten voor kleine bedragen, behoefte hadden aan een betalingsvorm waarbij ook hogere bedragen zonder al te veel rompslop betaald konden worden.

Bedrijven die Ideal als betalingsvorm aanbieden betalen normaal gesproken instapkosten en transactiekosten aan een van de deelnemende banken: ABN AMRO, ING, Postbank en Rabobank. Deze kosten verschillen sterk per bank. Zo rekent de ING Bank geen instapkosten en ABN AMRO 400 euro. Ook de transactiekosten variëren sterk, van 1,35 procent van het geïnde bedrag (ABN AMRO) tot een bedrag van maximaal 65 cent bij de Rabobank.

Mollie's 5 procent transactiekosten zijn aanzienlijk vergeleken met die van de banken, maar het voordeel, aldus Adriaan Mol, is dat webshops geen ingewikkelde technische ingrepen hoeven te doen en geen vaste maandelijkse kosten hebben. Een abonnement op Ideal is bij de Postbank en ING gratis, maar de Rabobank en ABN AMRO rekenen een maandelijks bedrag van 40, respectievelijk 50 euro.

Geen directe betaling

Betalingen op webshops die gebruik maken van deze Ideal-dienst, lopen via Mollie. Mol: "Als de eindconsument betaalt, betalen ze niet direct aan onze klant. Ze betalen aan ons, en wij sluizen het geld minus onze transactiekosten door naar onze klant". Dit betekent dat een van de voordelen van Ideal wegvalt: direct geld ontvangen.

"De betalingen verlopen geautomatiseerd. In principe betalen we één keer per maand uit, klanten die veel transacties doen kunnen we per week uitbetalen", verklaart Mol. Molly betaalt aan het eind van de maand uit, wat betekent dat webshops vier weken moeten wachten voordat ze de betaling binnen hebben van een product dat op de eerste dag van de maand gekocht is.