ABN Amro zwijgt over de oorzaak van de storing die iDeal-betalingen platlegde. Op vragen van Webwereld wilde de bank niet ingaan en woordvoerder Karin de Vries hield het op 'technische redenen'.

“Niet alle websites werden getroffen", vertelt De Vries. De storing begon in de nacht van zondag op maandag en is rond het middaguur verholpen.

iDeal-beheerder Currence bevestigt dit en vertelt dat de storing om 12.20 uur was verholpen. “Enkele webwinkels zijn wel en enkele zijn niet getroffen. Zo'n 30 procent van de transacties van iDeal via de ABN Amro ging mis", vertelt woordvoerster Jannemieke Zandee van Currence.

Voortdurend problemen

De afgelopen weken had ABN Amro voortdurend problemen met internetbetalingen. Niet alleen lag het online bankieren er steeds uit, ook hadden klanten last van dubbele afschrijvingen. Over de oorzaak van deze storingen doet de bank er het zwijgen toe.

Betalingsbedrijf Docdata Payments kon door de storing tijdelijk geen transacties van de ABN Amro verwerken, zo meldde het bedrijf op Twitter. De Payment Service Provider verzorgt onder meer de internetkassa's van veel Nederlandse websites. Niet alle webkassa's hadden last van dezelfde storing.

Update 16:59 uur: Niet 30 procent van de transacties van webwinkels is getroffen, maar 30 procent van de transacties via de bank ABN Amro bij iDeal. Bericht aangepast.