De teller van Ideal-transacties staat op 560.000, gemeten tussen de introductie in oktober 2005 en april 2006. Dat is zo'n 10 procent van de online transacties. Bij Free Record Shop verloopt inmiddels ruim 30 procent van de online betalingen via Ideal. "Daarmee is Ideal naast creditcards en acceptgiro's de populairste betalingsmethode", zo laat Tim Schell van Free Record Shop weten.

Bij Bol.com ligt het aandeel van Ideal met zo'n 5 tot 10 procent van de betalingen aanmerkelijk lager, maar volgens directeur Daniël Ropers komt dat door de onverminderde populariteit van de acceptgiro-betalingen die Bol.com aanbiedt. Gert-Jan Kosters van Mycom, dat sinds een maand Ideal gebruikt, laat weten dat 20 procent van de transacties van de online computerwinkel via de nieuwe betalingsmethode verloopt.

Chargeback

Webwinkels die nog geen gebruik maken van Ideal, zoals Wehkamp, laten weten wel interesse te hebben en op termijn het betalingssysteem te willen aanbieden. Webshoppers die op het Ideal-logo klikken, worden doorgestuurd naar het electronische bankierprogramma van hun bank, waar ze direct de aankoopprijs van een zojuist aangeschaft product kunnen overmaken. Nadeel is dat de koper over een rekening dient te beschikken bij een van de vier deelnemende banken. Rekeninghouders van kleinere banken kunnen dus nog niet met Ideal betalen.

Voordelen heeft Ideal echter ook, met name voor de webwinkels. 'Geen kans op chargeback, zoals bij creditcards' en het 'direct ontvangen van de betaling', worden veel genoemd. Doelstelling van de iDeal-partners, zo laat Cindy Penders van de Postbank weten, is het realiseren van een aandeel van vijftig procent van de online betalingen binnen vijf jaar.