We schrijven december 1976. Een ontmoeting tussen Apple-oprichters Steve Jobs, Steve Wozniak en de vooraanstaande marketeer Regis McKenna, die snel zou uitgroeien tot dé marketinggoeroe van Silicon Valley. Jobs en Wozniak wilden dat McKenna folders maakte voor de Apple II. Tijdens de eerste ontmoeting was er direct mot tussen Wozniak en McKenna en de partijen gingen met ruzie uit elkaar. Maar het was Jobs die net zo vaak belde tot hij een nieuwe afspraak kreeg.

Veertig telefoontjes en een goed onderhoud over de toekomst van Apple verder kwam McKenna met het eerste marketingplan voor Apple. Het acht pagina's lange plan was klaar in december 1976 en bevatte een interessant alinea met de titel "Distribution Channels".

Verkoop en trainingen

Lees hier meer over de opvallende verschijning McKenna ("himself") en zijn ontmoetingen met Steve Jobs. McKenna, die veel iconische reclames heeft bedacht voor bedrijven zoals Intel, America Online en Electronic Arts, bracht Jobs op het juiste spoor bij het marketingsucces van Apple.

Daarin stond toen al het concept van de Apple Store: bedrijfswinkels voor eerst grote zakelijke klanten, die tevens konden dienen als centra voor zakelijke verkoop en trainingen, en die geleidelijk zouden transformeren naar retail. "Ik heb dit echt meermaals gepresenteerd bij Apple", vertelt McKenna in een interview met techsite CNet. "Het idee was om de winkels op meerdere plekken in het land te vestigen."

Toch zou het nog tot 2001 duren voordat de eerste Apple Store werd geopend in het Tysons Corner Center in Virginia. Vandaag de dag is precies dit concept uitgegroeid tot een keten van 410 Apple Stores over de hele wereld. Terwijl ook steeds meer concurrenten het concept van een eigen winkel (inclusief de presentatie van producten) rechtstreeks hebben overgenomen.

Steve Jobs, de biografie