Aanleiding voor de koerswijziging is een flinke aanhoudende dip in de zakelijke bladenmarkt. Als gevolg van de omslag zullen de vakbladen NetworkWorld en CIO verdwijnen. Hierdoor komen achttien arbeidsplaatsen te vervallen. Dit heeft de Haarlemse ict-uitgever donderdag bekendgemaakt. "We zien dat de zakelijke ict-bladenmarkt al gedurende langere tijd een neerwaartse beweging toont", zegt Raimon Gort, directeur van IDG, tevens uitgever van WebWereld. "Meer rendement en grotere groeikansen in de consumentenmarkt zijn voor ons aanleiding voor deze beslissing." Het bedrijf is met andere partijen in gesprek over een mogelijke overname of samenwerking van CIO en NetworkWorld. Beide uitgaven zullen in ieder geval tot mei nog gewoon verschijnen. NetworkWorld is de opvolger van LAN Magazine en richt zich voornamelijk op netwerkprofessionals. CIO, een vakblad over it op directieniveau, werd eind 2002 geïntroduceerd als vervolg op InfoWorld. Internet speelt bij de nieuwe strategie een belangrijke rol. De huidige dvd-uitgaven ZieZo en ZOZ zullen bijvoorbeeld worden omgevormd tot twee afzonderlijke consumentenuitgaven op internet. Ook zal IDG actief aan de slag gaan met betaalde content. "De opkomst van breedbandinternet is daarbij een belangrijke motor", aldus Gort.