Het onderzoek is uitgevoerd door Regina Connolly en Sarah Ingle van de Dublin City University en gehouden onder de klanten van de online verkoopsite Buy4now.

Connoly noemt de uitslag, dat het voornamelijk vrouwen zijn die online shoppen, ongebruikelijk in vergelijking tot de Verenigde Staten en Engeland. Zij vindt het dan ook moeilijk te zeggen waarom zo weinig mannen gebruik maken van de online winkelmogelijkheden.

Voor het onderzoek zijn 359 gebruikers van de diverse online verkopers op de site van Buy4now ondervraagd. Hieruit bleek dat slechts een klein aantal van deze mensen een studie gevolgd had die iets te maken had met computers, zo meldt The Register.

Volgens het onderzoek doet 15 procent van de klanten tenminste één keer in de week een online aankoop. 29 Procent koopt een keer in de maand iets online en 27 procent koopt één keer in de twee of drie maanden iets via een webwinkel.

De meest populaire online aankopen zijn cd's en dvd's gevolgd door vliegtickets en boodschappen. Deze resultaten komen volgens Connolly overeen met de resultaten in landen als de Verenigde Staten en Engeland.