Het Zweedse woonwarenhuis dacht een aardige actie bedacht te hebben. Wie aan tien vrienden een online kaartje met een aankondiging van een IKEA-opening stuurde, kreeg 75 dollar op een aankoop in het nieuwe filiaal in San Francisco. Amerikanen zagen deze actie wel zitten: binnen een week werden meer dan 37.000 IKEA-mailtjes verstuurd. Wat dat betreft een groot succes. Niet iedereen was evenwel even blij met het ontvangen van een geel-blauw kaartje in zijn elektronische postbus. Het heeft namelijk verdacht veel weg van spam. Het enige verschil is dat de Zweden niet zelf spamden, maar dat hiervoor koopjesbeluste consumenten als stroman werden gebruikt. In de VS heeft IKEA overigens een cultstatus opgebouwd, het is daar erg hip om het huis vol te stouwen met Billy's, Ivars, Kögels en Sultans. Na een storm van protest heeft IKEA de e-mailactie stopgezet. "We hebben geconcludeerd dat onze actie wat controversiëler was dan goed voor ons is. We hebben een inschattingsfout gemaakt", aldus een manager van IKEA Noord-Amerika tegenover CNet. Vorige week kwam de actie al in opspraak nadat een van de ontvangers van een kaartje een veiligheidslekje ontdekte. Het was vrij eenvoudig om de e-mailadressen van andere geadresseerden te achterhalen. IKEA dichtte dit lek. IKEA behaalt 13 procent van haar omzet in de Verenigde Staten.