Waarschuwing: het nabootsen van de werkelijkheid kan langer duren dan dat de bril op je hoofd staat. Het nieuwe prototype Oculus Rift, de Crescent Bay, maakt stappen vooruit wat betreft de beleving van virtual reality (VR). Het registreren van hoofdbewegingen in 360 graden bijvoorbeeld, of de hogere resoluties en ingebouwde hoofdtelefoon voor 3D-audio. De headset is ook weer wat lichter en dus comfortabeler gemaakt.

Ook kennismaken met de Oculus Rift? Kom dan donderdag naar de IT Innovation Day in Amersfoort waar je de VR-bril zelf kan testen.

Maar dat kan ook schrikbarende gevolgen hebben, zo ondervond journaliste Adi Robertson van The Verge. Bij haar tweede test van de Crescent Bay ging het mis. Na het afzetten leek de wereld plots wat té helder maar ook onscherp. En toen liep ze bijna door een hotelmedewerker heen. Tenminste dat dacht ze.

De optische illusie ging namelijk nog zeker 20 minuten door. Robertson moest zichzelf er aan herinneren dat de mensen om haar heen van vlees en bloed waren en geen virtuele karakters waar je al gamend door heen kan stappen. Terwijl ze dit wist, bleef ze toch doorgaan met voorzichtig lopen en het grijpen naar tastbare dingen, net zoals ze had gedaan in de testcabine van de VR-bril.

McGurk-effect

Hoe kan dat? Los van het feit dat de journaliste aangeeft dat ze niet bepaald goed had gegeten en "zichzelf door een jetlag vocht" komt de extreme ervaring misschien het dichtst in de buurt van het McGurk-effect. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe perceptie kan verschillen van de realiteit en dat wat mensen horen voor een groot deel wordt beïnvloed door wat zij zien. Zelfs als je daar bewust van bent.

Ook hoofdwetenschapper Michael Abrash van Oculus refereerde aan dit fenomeen in zijn toespraak over VR. Volgens hem zullen er spoedig apps, games en ervaringen volgen die voor een revolutie van het platform zorgen. Daar werken inmiddels drie grote techbedrijven aan. Naast het door Facebook overgenomen Oculus zijn dat Sony met zijn Project Morpheus en Samsung dat samen met Oculus de Gear VR bouwt.

Het McGurk-effect gedemonstreerd. Ervaar hoe je ogen je voorliegen: