Ilse Media Groep presenteerde woensdag de vernieuwde zoekmachine van Ilse. Die is het resultaat van de wisselwerking tussen mens en machine, aldus Startpagina-directeur Bert Wiggers. Voor de zoekresultaten gebruikt Ilse de talloze links op de pagina's van Startpagina en andere sites van het bedrijf, zoals de nieuwssite Nu.nl. Aan de basis van de zoekmachine staat een bestand met 400.000 links van de Startpagina-dochters en 60.000 links van de Ilse Internet Gids. "Een klein half miljoen pagina's is door redacteuren bekeken en verzameld. Daarna is de zoektechnologie, de spider, erop losgelaten om meer links te genereren. Onze database is hierdoor 50 procent groter geworden", zo zei Merien ten Houten van Ilse. Voor de relevantie van de links werkt Ilse met een puntensysteem, waarbij sites die op de Startpagina-dochters voorkomen de meeste punten krijgen. De betaalde links die beheerders van dochterpagina's mogen plaatsen worden niet meegerekend. Het aantal punten neemt af naarmate de spider verder heeft moeten zoeken om de pagina te vinden. Van de duizend meest gebruikte zoektermen is volgens Ilse nu 97 procent door mensen geselecteerd. Het voornaamste doel van het inschakelen van `de mens' is het bestijden van wat Ilse omschrijft als `spam'. Volgens Ten Houten werd er nogal wat misbruik van de oude zoekmethode gemaakt om bovenaan de resultaten te komen. Als marktleider (43 procent van de zoekopdrachten in Nederland zou via Ilse verlopen) had Ilse daar meer last van dan andere partijen. De relevantie van Ilse voor de gebruiker had daar onder te lijden. Door de pagina's handmatig te controleren, heeft Ilse naar eigen zeggen een adequaat antwoord op die spam gevonden.

Zoekwoord gerelateerde reclame

Ilse biedt bedrijven voortaan wel de mogelijkheid aan zoekwoorden gerelateerde advertenties te kopen. Deze worden dan, in een apart kader, boven de lijst met zoekresultaten geplaatst. Ilse promoot daarnaast de andere diensten van Ilse op de pagina met resultaten. Zo zijn er blokken voor het laatste nieuws van Nu.nl, de relevante dochterpagina's van Startpagina en onderdelen van de Ilse Internet Gids. De afgelopen periode heeft Ilse met meerdere leveranciers van zoektechnologie gesproken, waaronder Fast en Google, maar die gesprekken ketsten allen af. Met de vernieuwing die nu is doorgevoerd, bevestigt Ilse zijn status als zoekmachine voor een breed publiek. De zoekmachine is dan ook getest door een groep moeders van medewerkers van Ilse en door een lagere schoolklas in Eindhoven. Internetters die, bijvoorbeeld beroepsmatig, zeer specifieke informatie zoeken moeten elders zijn. Ilse heeft geen ambitie om ook die doelgroep te gaan bedienen, zo zei Wiggers. In tegenstelling tot de talloze negatieve berichten over de online advertentiemarkt constateert Ilse sinds juli een fors herstel, aldus Ilse-directeur Paul Molenaar. "In juli vond een omslag plaats. Het is nog altijd minder dan waar iedereen vorig jaar nog van uitging, maar het is een duidelijke verbetering ten opzichte van de eerste helft van het jaar", zo zei Molenaar.

Actueel nieuws

Voor actuele nieuwsberichten in de lijst met zoekresultaten, is de Ilse-gebruiker vooralsnog aangewezen op Nu.nl. Volgens Molenaar staan veel Nederlandse dagbladen, soms zelfs onbewust, het doorzoeken van hun site met een spider niet toe. Een van de weinige uitzonderingen is het Reformatorisch Dagblad, reden dat Ilse wel verwijst naar berichten op deze site. Ilse is volgens Molenaar inmiddels in gesprek met De Telegraaf om ook de Telegraaf-sites te kunnen doorzoeken. Gesprekken met andere partijen moeten snel volgen.