Het marktaandeel van Google steeg van 2 procent in het laatste kwartaal naar 7 procent in het eerste kwartaal van dit jaar, zo blijkt uit onderzoek van het marketingbureau Checkit in samenwerking met het Internet Databureau van NedStat.

Daarmee staat Google nu op de vijfde plaats in het klassement van zoekmachines.Dat klassement wordt nog steeds aangevoerd door Ilse dat met een marktaandeel van 45 procent fors groter is dan de nummer 2 Vindex met 13 procent. Ilse verstevigde zijn positie door met ruim 1 procent te groeien, tewijl het marktaandeel van Vindex afnam met ruim 2 procent.

Altavista bezet de derde en vierde plaats met respectievelijk de Nederlandse (10 procent) en de Amerikaanse versie (7 procent). Checkit bepaalt de marktaandelen van de zoekmachines op basis van de bezoekersinformatie die NedStat bijhoudt. Een marktaandeel van 45 procent voor Ilse betekent dus dat 45 procent van de bezoekers die via een zoekopdracht op een pagina met een NedStat-teller komt, bij Ilse vandaan komt.Volgens Checkit is Google vooral populair bij ervaren internetters.

"De beginnende gebruiker start zijn zoektocht in het algemeen bij de zoekfunctionaliteit van zijn inbelprovider, bijvoorbeeld Planet Internet. De meer ervaren internetter daarentegen gebruikt internationale zoekmachines zoals Google."Die gegevens kunnen niet worden afgeleid uit de NedStat-statistieken. "Dat Google vooral populair is bij ervaren gebruikers, maken we vooral op uit feedback van de markt. Meer ervaren gebruikers stappen vaak over van Nederlandse naar kwalitatief betere buitenlandse zoekmachines", aldus Paul Aelen van Checkit.