Daarmee komen enkele van de bestbezochte Nederlandse sites als Startpagina en Ilse in Finse handen. Bij de Ilse Media Groep zijn verder de sites vrouwonline.nl, nu.nl en vtwonen.nl ondergebracht.

VNU zocht sinds eind vorig jaar een koper voor de divisie Consumenteninformatie, bestaande uit het Nederlandse VNU Tijdschriften, het Belgische Mediaxis in België, het in vijf Europese landen actieve VNU Magazines en Aldipress, dat de verkoop en distributie van tijdschriften in Nederland verzorgt. In Nederland gaat het om zo'n 150 tijdschriften, waaronder Libelle, Nieuwe Revu, Panorama en Margriet.

Geruchten over een verkoop aan het Finse Sanoma deden al enkele weken de ronde. De twee concerns zijn uiteindelijk een overnamebedrag van 1,25 miljard euro overeengekomen. De divisie Consumenteninformatie kende in 2000 een omzet van 816 miljoen euro en behaalde een bedrijfsresultaat van 132 miljoen euro. De divisie telt 3500 full-time arbeidsplaatsen. VNU is met Sanoma overeengekomen dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen.

Sanoma, dat 13.000 medewerkers telt, zal een nieuw bedrijf voor tijdschriften opzetten, waarin de overgenomen divisie Consumenteninformatie en de Sanoma's tijdschriftengroep Helsinki Media worden samengevoegd. Het hoofdkantoor wordt in Nederland gevestigd.