Ilse Media heeft de leiding over Ilse.nl teruggeven aan twee van de oprichters: Merien ten Houten en Robert Klep. Met hun bedrijf Netwise Publications gaan ze Ilse.nl opnieuw in de markt zetten.

Eind jaren '90 was Ilse.nl naar eigen zeggen de populairste website van Nederland. Daarna trad het verval in. Tussen augustus 2005 en april 2009 kelderde het bereik van de site van 15,8 naar 1 procent van de internettende Nederlanders, zo blijkt uit cijfers van STIR. Ter vergelijking: Startpagina, ook een oud internetmerk, daalde van 51,2 naar 'slechts' 33,6 procent.

Ook het internationale meetbedrijf Alexa laat een sterk dalende trend zien voor Ilse.nl. Hoe kan dat? Ten Houten: "Er is de laatste jaren niks met Ilse.nl gebeurd. Dat is juist het probleem, omdat de rest wel is blijven innoveren. Als je alles bij het oude laat, dan blijven de bezoekers op den duur weg."

'Prima merk'

Toch is Ilse nog een bekende naam onder internettend Nederland, zo bleek uit recent onderzoek. Maar liefst 76 procent van de ondervraagde Nederlanders kent het merk Ilse nog. Logisch, vindt Ten Houten. "Een hele digitale generatie is opgegroeid met Ilse.nl. Die naam is er ingebrand. Het is nog steeds een prima merk."

Binnen een paar maanden wordt het vernieuwde Ilse.nl gelanceerd. De bedoeling is dat Ilse een slimme portal wordt die de gebruikers overbodig gezoek en geklik bespaart. "We moeten beter gaan begrijpen wat de zoeker eigenlijk wil vinden. Als iemand een loodgieter zoekt, dan moet Ilse.nl snappen dat je in de Gouden Gids wilt zoeken, en niet een resultaat uit een webdatabase geven."

Lijkt op Paul.nl

Ten Houten erkent dat de plannen voor Ilse.nl lijken op die van de kersverse start- en zoeksite Paul.nl. "We waren al langer bezig met dit idee, maar ik zie inderdaad op Paul.nl herkenbare items staan." Maar op veel punten zal Ilse.nl anders zijn dan Paul.nl, zegt Ten Houten. "Het moet een simpel, geïntegreerd geheel worden waar je het antwoord meteen op een pagina vindt. Dus geen matrixen, maar een pagina die voelt alsof die door mensen gemaakt is."

Het is volgens Ten Houten met technieken als xml,rss en api's tegenwoordig heel makkelijk om databases van anderen te gebruiken. "Een paar jaar geleden moest je sites gaan scrapen, en moeilijk gaan doen. Nu is het wel mogelijk omdat sites met databases begrijpen dat het goed voor de business is om content te delen."

Ilse.nl is tot de lancering een "interimsite", zoals Ten Houten het noemt. "We hebben al wel deze week de oude zoektechnologie, in 2006 ingekocht bij het Franse Exalead, vervangen door een Google-zoekvenster. Zoeken op het web zal op het nieuwe Ilse.nl een minder grote rol spelen, zegt Ten Houten.

"We gaan geen eigen zoekmachine ontwikkelen zoals vroeger. Je kan het beter bij een aantal partijen inkopen of op een andere manier verzamelen. Zoekmachines investeren jaarlijks miljarden, daar kun je niet tegenop boksen. Het heeft geen zin om je daarin te proberen te onderscheiden. De kans is groot dat we Google ook in de uiteindelijke versie van Ilse.nl gaan gebruiken."

Grootste zoekmachine van Nederland

Het initiatief om Ilse.nl terug te nemen kwam voort uit "informeel contact met Ilse Media. "Het kwam er op uit dat het het meest praktisch is dat wij het gingen doen." Joris van Heukelom, algemeen directeur van Ilse media, laat weten blij te zijn met de deal: “Merien en Robert zitten in het dna van Ilse.nl. Zij zullen als geen ander het toekomstige pad, van wat ooit de grootste zoekmachine van Nederland was, kunnen bepalen. Dat de dienst een serieuze twist moet krijgen mag duidelijk zijn. En dat het merk nog steeds een goed uitgangspunt is ook."

Ilse Media blijft eigenaar van de merk- en domeinnaam Ilse, maar geeft het in licentie aan Netwise Publications, het bedrijf van Ten Houten en Klep.