Het bestuur van de site is afgelopen juni door uitgeverij Sanoma Digital teruggeven aan Merien ten Houten en Robert Klep, twee van de oprichters van Ilse.nl. Met het bedrijf Netwise Publications willen ze de zoekmachine opnieuw in de markt zetten. Sinds vorige week woensdag draait een publieke bètaversie van de nieuwe portalsite, die binnen enkele weken de definitieve versie moet worden.

Heel veel gaat er niet meer aan de site veranderen, vertelt Ten Houten. Op de voorpagina is op dit moment prominent een nieuwslijst te zien die verwijst naar artikelen van Nu.nl. Daarnaast staan er gesponsorde links en een soort blogroll onder het kopje: "Populair op Ilse." Daar wordt onder andere verwezen naar Hyves, Wikipedia, Nu.nl, Buienradar en Sync.

Saaie voorpagina

"De voorpagina zijn we erg mee bezig, die is nog wat saai", zegt Merien ten Houten. "Het belangrijkste op dit moment zijn de resultaatpagina's die erachter liggen." Daarmee doelt hij op de zoekmachinefunctie van Ilse. De site die ooit de Nederlandse trots op zoekgebied was met eigen technologie gebruikt nu Google voor het tonen van directe zoekresultaten.

Ook de advertenties naast die resultaten, en de beeldresultaten zijn afkomstig van de Amerikaanse zoekgigant. Voor live-resultaten wordt Twitter gebruikt. Dat sociale netwerk gebruikt eigen zoektechnologie, waarvoor het startup Summize heeft overgenomen.

Naast de Google-blokken op het nieuwe Ilse.nl worden er blokken getoond met informatie afkomstig van Nederlandse sites. Het huizenblok wordt gevuld door Jaap.nl, boeken en cd's en films worden gevonden via Bol.com. Binnen die categorieën wordt het aanbod niet uitgebreid. "We zijn meer op zoek naar meer domeinen dan meer bronnen per domein. Het heeft gewoon niet heel veel zin om in Jaap, én Funda én Miljoenhuizen te doorzoeken, die zijn voor 90 procent identiek aan elkaar", legt Ten houten uit.

Binnen paar weken live

Ilse.nl gaat bijvoorbeeld nog de categorieën auto's toevoegen. Daarnaast staat het onderdeel tweedehands spullen op het verlanglijstje. Ook wordt er geëxperimenteerd met het toevoegen van widgets zoals een Google Widget of een weergave van actuele beursresultaten.

Ilse wil geld verdienen via een cost-per-click (cpc) model. "Voor het tonen van objectieve zoekresultaten gaat Google ons niet betalen. Maar als het advertentiegerelateerd is krijgen we er wel geld voor."

Ten Houten schat dat de bètaversie vier tot zes weken gaat draaien, daarna moet het de huidige voorpagina van Ilse.nl vervangen. "Afhankelijk van wat de reacties zijn, willen we toch vrij snel de oude website vervangen door deze."

Er gaat echter niet bijzonder veel meer veranderen aan de opzet van de site. Na de officiële livegang wordt er nog gedacht aan het toevoegen van dossiers en personalisatie. Maar dat is nog toekomstmuziek: "Je moet niet verwachten dat we opeens iets heel anders gaan doen. Dit gaat het wel worden."