Deze beschuldiging is geuit door Brian Fallon, de afgevaardigde van de nationale vakbond van luchtverkeersleiders belast met veiligheidsaken, bij het Terminal Radar Approach Center (TRACCON) in New York. Volgens Fallon heeft de Federal Avation Administration (FAA) bij een software upgrade niet de daarvoor vereiste regels in acht heeft genomen. Vluchten werden uitgesteld tussen zes uur en half acht op vrijdagmorgen nadat het TRACCON-systeem, dat de radar- en vluchtbegeleiding boven het stedelijke gebied van New York verzorgt, uit de lucht ging. Vakbondsman Fallon zegt dat de FAA bezig was met het testen van software die deel moet gaan uitmaken van een upgrade van het besturingssysteem van het geautomatiseerde radarsysteem toen het probleem de kop op stak. Eén van de onderdelen van de test van het nieuwe systeem, was een upgrade van het oude systeem, zei hij. Maar de upgrade van het bestaande systeem liep mis. De radar herkende de upgrade niet en blokkeerde hem. "De radar display dacht dat er een virus in het programma zat; dat is de manier waarop ze reageerden en ze sloten de upgrade uit", zei Fallon. De radar had beter moeten worden voorbereid op de acceptatie van de nieuwe software, zei Fallon. "Klaarblijkelijk volgde de FAA de eigen procedures niet en verzuimde de radar displays zodanig af te regelen dat zij de nieuwe versie van de software zouden herkennen en accepteren", zo zei hij. Technici moesten een koude start uitvoeren en de meer dan zestig radardisplays resetten, aldus Fallon Vanaf het moment dat het systeem dienst weigerde, mochten vliegtuigen niet meer vertrekken. Maar passagiers die al in de lucht waren zijn niet in gevaar geweest, omdat de verkeersleiders de vliegtuigen in de omgeving konden blijven volgen. Sommige radarbundels bleven werken en op de anderen kon toch een 'ruw beeld' worden waargenomen. "Je kon de 'blip' nog steeds volgen", zei Fallon. Arlenen Salac, de woordvoerster van de FAA, zei dat de software die werd geïnstalleerd een aanvulling was op het bestaande systeem. Tijdens het testen ervan onstonden de problemen met het automatische radarterminalsysteem, aldus de FAA-woordvoerster. De zaak werd gecorrigeerd nadat de software opnieuw was geïnstalleerd. Salac zei dat ze Fallon's zienswijze over het gebeurde niet kon bevestigen. "We zijn nog bezig met het onderzoek van het incident", aldus Salac. "Ik kan u niets met zekerheid zeggen totdat de naspeuringen compleet zijn. Het onderzoek zal eind deze week voltooid zijn."