Informaticastudenten die van de opleiding afkomen zijn te breed opgeleid, kunnen zich niet inleven in een commerciële organisatie, “vergeten" de klant, hebben geen oog voor verkoopkansen en zijn te veel gericht op de eigen taken en missen het teamgevoel.

Dat schrijft Computerworld.nl, dat een rondgang heeft gemaakt langs enkele Nederlandse ICT-bedrijven, multinationals en brancheorganisaties. ICT-dienstverleners als Ctac, de grootste specialist in SAP-oplossingen, en Motiv, dat de focus heeft op security, sturen hun nieuwkomers direct weer naar de schoolbanken.

Op les naar Verenigde Staten

Daar moeten ze vooral leren in een team te werken, te communiceren met collega's en het vertalen van zakelijke behoeften binnen een bedrijf naar IT-oplossingen. Een dienstverlener als Sogeti stuurt nieuwelingen zelfs naar de Verenigde Staten, waar ze bij de Universiteit in Ohio via klantcases leren met klanten om te gaan.

Computerworld beschrijft vijf belangrijke vaardigheden die afgestudeerden missen en geeft aan hoe bedrijven die obstakels overwinnen. In sommige gevallen wordt samengewerkt met Nederlandse hogescholen om meer specialisme te kweken. Volgens branchevereniging ICT-Office zegt 60 procent van de bedrijven meer dan 5.000 euro in opleiding en training te investeren. In 25 procent van de gevallen is dat meer dan 15.000 euro.