Talloze ING-klanten zijn mogelijk fikse bedragen kwijt, omdat zij transacties meerdere malen hebben uitgevoerd, tijdens de langdurige storing dinsdag. ING-bank gaat overduidelijk dubbele transacties niet zelf terugdraaien.

Bankieren met de ING-app was gister tijdens de urenlange storing wel mogelijk, al was dit voor klanten vaak onduidelijk. Wat blijkt? De app gaf soms de foutmelding 'Probeer het opnieuw' maar ongemerkt werd het geld gewoon afgeschreven, meldt de Telegraaf.

Neem contact op met ontvanger

Desondanks treedt de bank niet pro-actief op. "Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker, ook tijdens een storing", aldus ING-woordvoerder Jeroen Baardemans tegen de krant. "Wie geld kwijt is, zou contact moeten opnemen met de ontvanger. Wij kunnen niet bepalen of een klant dit per ongeluk of expres heeft gedaan."

ING-bank was woensdagochtend niet direct bereikbaar voor commentaar.

Update 11.08 uur: ING laat aan NUTech weten dat de transacties niet dubbel zijn afgeboekt, maar wel dubbel waren vermeld na de storing. Dit probleem zou per 10.30 uur zijn verholpen. De bank biedt zijn excuses aan over de ontstane verwarring.