ING start "binnen enkele weken" met een campagne over TIM. Dat maakte Hans Hagenaars, directeur marketing bij ING Retail Nederland, dinsdag bekend op een marketingcongres in Amsterdam, schrijft Hyped.nl. Een woordvoerster van de ING bevestigt de aanstaande introductie van TIM.

Medio 2009 deed ING een pilot met 400 klanten, in samenwerking met CentiQ, een educatieplatform om consument ‘wijzer in geldzaken’ te maken, waarin onder andere banken en de Consumentenbond zijn vertegenwoordigd. TIM geeft met behulp van taartgrafieken, staafdiagrammen en iconen inzicht en overzicht in financiën.

Boodschappen

Mutaties worden elke dag zichtbaar gemaakt in TIM, en voor zover mogelijk automatisch in categorieën ingedeeld. Pinnen bij de Albert Heijn zal in de categorie 'Boodschappen' terechtkomen, terwijl een tankbeurt bij Shell onder het kopje 'Auto' geschoven wordt. Achteraf wijzigen van deze indeling is mogelijk.

Hagenaars sloot op het congres niet uit informatie onder voorwaarden beschikbaar te stellen aan derden, zoals bijvoorbeeld een energieleverancier. Dit is volgens een woordvoerder van ING nog niet aan de orde. "In het geval dat daar op termijn verandering in komt, zullen we daar zeer zorgvuldig mee omgaan, onze klanten daar helder over informeren. Zonder toestemming van klanten is daar sowieso geen sprake van."

Grote it-inspanning

Het online huishoudboekje zal vanaf deze zomer geleidelijk beschikbaar komen voor steeds meer ING-klanten. "We beginnen rustig. Omdat het een grote inspanning vergt van onze it-specialisten kunnen we niet al onze internetbankierende klanten in 1 keer toegang verschaffen", laat een woordvoerder van ING weten.

TIM is verwerkt in het internetbankierengedeeldte van de ING (mijn.ing.nl) en is het eerste jaar na aanmelding gratis. Daarna zal de dienst 75 eurocent per maand kosten.

Budget overschrijden

Naast meer overzicht in de financien, biedt TIM ook mogelijkheden om te voorkomen dat je uitgaven uit de hand lopen. Gebruikers kunnen een seintje krijgen via e-mail of sms als een vooraf opgegeven budget overschreden wordt.

TIM is alleen handig voor mensen die alleen bij ING bankieren, en niet daarnaast gebruikmaken van een rekening bij een andere bank. Een importfunctie voor andere banken komt er niet, maakte Hagenaars dinsdag bekend.

Automatische koppeling

Onafhankelijke initiatieven zoals de startup Yunoo mikken juist op de mogelijkheid om bij- en afschrijvingen van meerdere banken te importeren en te categoriseren. Yunoo bestaat al sinds begin 2008 en heeft 60.000 geregistreerde gebruikers.

Ander verschil is dat TIM iedere dag door geautomatiseerde koppeling ververst wordt met nieuwe mutaties, terwijl gebruikers bij Yunoo steeds handmatig een rekeningoverzicht moeten downloaden en importeren om het huishoudboekje actueel te houden.

Yunoo krijgt een "nul"

Ingaand op de concurrentie met Yunoo, zei Hagenaars dinsdag dat de gebruikerservaring van Yunoo een “nul” krijgt ten opzichte van TIM. Om overzicht te krijgen op Yunoo is “een tijdrovende zaak", zei hij op het congres.

In de Verenigde Staten is het een van banken onafhankelijke dienst, Mint.com, die marktleidend is. Mint.com haalt wel rekeningoverzichten van banken geautomatiseerd binnen.

ING promotiefilmpje van TIM: