ING wil zich meer gaan richten op het zogeheten 'behavioral targeting', manieren om nauwkeuriger het gedrag van klanten te volgen om die vervolgens te gebruiken voor bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen.

Dat bleek dinsdag uit uitspraken van ING's marketingdirecteur Diederick van Thiel tijdens een IT-congres over bankieren, schrijft het ANP. Het bedrijf met de meeste klantinformatie, heeft de meeste macht, stelde Van Thiel.

Het aantal contactmomenten tussen de klant en de bank is volgens hem de afgelopen jaren dankzij internet vervijfvoudigd. De via internet verzamelde gegevens wil ING delen met andere bedrijven, die hen dan gerichte aanbiedingen kunnen doen. De klant moet hiervoor wel eerst toestemming geven.

De PR-afdeling van ING stelt inmiddels dat Van Thiel alleen 'een mogelijk scenario' schetste en dat er nog een besluit genomen moet worden over de genoemde strategie.

Online huishoudboekje

Als voorbeeld noemde de marketingdirecteur het uitwisselen van gegevens over uitgaven van klanten met telecombedrijven. Klanten kunnen dan bijvoorbeeld in een 'online huishoudboekje' op de ING-site hun maandelijkse uitgaven bijhouden.

Daaruit zou door de bank onder andere te zijn af te leiden of een klant te veel betaalt voor telefoondiensten, waarna telecombedrijven met die gegevens gerichtere aanbiedingen zouden kunnen doen voor goedkopere abonnementen.

Mobiel beleggen

Ook via nieuwe mobiele toepassingen komt de ING meer over zijn klanten te weten. Begin volgend jaar komt de bank bijvoorbeeld met een nieuwe dienst voor beleggen via de mobiele telefoon, inclusief live aandelenkoersen.

Volgens Van Thiel heeft ook mobiel betalen de toekomst, net als mobiel bankieren. "Over twee, drie jaar is het gemeengoed, net als internetbankieren nu."