De storing is gemeld door het webcare-team van ING op Twitter. Woordvoerder Daan Heijbroek bevestigt tegenover Webwereld de storing en het feit dat die nu nog voortduurt. "Op dit moment ontvangen klanten geen TAN-codes." Er gaan nu helemaal geen codes uit van ING.

Alle klanten

Het gaat volgens hem om "een netwerkstoring". Die is van algemene aard en ligt bij ING zelf. Het raakt dus alle klanten van de bank, ongeacht welke mobiele provider zij hebben. Sms-berichten met TAN-codes (transactie autorisatie nummer) worden verstuurd naar internetbankierende gebruikers op het moment dat zij een overschrijving of betaling doen. Vervolgens moet de ontvangen code weer worden ingevoerd op de website om de handeling te bevestigen. TAN-codes hebben een 'houdbaarheid' van 15 minuten.

Oorzaak en duur onbekend

De oorzaak is nog onbekend. "Ik kan ook niet zeggen wanneer het opgelost is." De woordvoerder geeft aan dat het technische team van ING het probleem al wel op het spoor is. Hem is verteld dat er al een idee is waar het aan ligt. ING biedt haar klanten excuses aan voor het ongemak, benadrukt Heijbroek nog.

Update 15:30 uur: ING woordvoerder Daan Heijbroek meldt dat de interne netwerkstoring is opgelost. Het versturen van TAN-codes werkt weer.