Maar het ging fantastisch! Ik herinner me een vakantie op Formentera waarbij elke dag dat ik in de krant keek ik mijn vakantie virtueel terug verdiend had. De aandelen bleven stijgen. Op een gegeven moment was mijn 30.000 gulden zeven keer zoveel waard geworden. Echt! Maar ja, hebzucht is een belangrijk probleem bij beleggen. Ook voor mij. Wat zeven keer zoveel waard is geworden, kan ook veertien keer zoveel waard worden, dacht ik.

Dat heb ik geweten. Dom, dom, dom. De internet zeepbel spatte in mijn gezicht uiteen en mijn geld verdween als sneeuw voor de zon. Mijn 30.000 gulden is nu nog steeds maar omgerekend 10.000 gulden waard. Althans dat was het een paar weken geleden. Sinds de kredietcrisis heb ik niet meer durven kijken. En naar buiten toe doe ik gewoon stoer. "Ik zit hier in voor de lange termijn!"

En nu zitten we weer in zo'n dal. De onbegrijpelijke crisis die nu aan de gang is, heeft vanzelfsprekend ook grote gevolgen voor de technologie industrie. Vanuit Amerika vernemen we het ene ontslagverhaal na het andere. Investeerders houden de hand op de knip. De neerwaartse spiraal is ingezet. Dat gaat ten koste van vernieuwing zegt de één, crisis schept juist ruimte voor vernieuwing zegt de ander.

Bij de laatste categorie hoort Steve Jobs van Apple. Het afgelopen jaar liet hij in een interview weten dat vernieuwing een kernbegrip van zijn bedrijf is en dat daar niet op beknibbeld mag worden. Ook niet in financieel barre tijden. Juist niet in financieel barre tijden! Hij heeft geld opzij gezet voor tijden zoals nu.

In een periode van crisis moet je juist innoveren, is de stelling van Jobs. Als de concurrentie door geldgebrek research and development laat versloffen, moet je als bedrijf het budget voor innovatie juist overeind houden. Dat geeft je voorsprong op de rest in een tijd waarin het geld van de consument schaars is. Go Steve, Go!