Elke maand maken 200 miljoen mensen actief gebruik van de dienst die inmiddels ook advertenties voorschotelt. Dat waren er twee jaar geleden ten tijde van de overname nog 30 miljoen. Instagram is in oktober 2010 gestart door Stanford-studenten Kevin Systrom en Mike Krieger. Facebook betaalde er in april 2012 een miljard dollar voor, wat destijds neerkwam op tweemaal de geschatte waarde.

Want CEO Zuckerberg wilde een uitzondering maken voor Instagram. Voor de overname kocht Facebook bedrijven slechts voor de mensen, maar Instagram bleef als eerste dochterbedrijf intact. De foto-app is sindsdien explosief doorgegroeid met 170 miljoen gebruikers. De afgelopen zes maanden kreeg Instagram er liefst 50 miljoen nieuwe gebruikers bij.

60 miljoen foto's per dag

De huidige 200 miljoen gebruikers delen dagelijks 60 miljoen foto's. Zij krijgen sinds november vorig jaar ook advertenties voorgeschoteld. Zo kan Facebook langzaamaan zijn investering terug gaan verdienen. De grote internationale merken (o.a. Nike, Starbucks en Burberry) gebruikten Instagram overigens al langer als marketingmiddel.

Qua functionaliteit is er de afgelopen twee jaar niet veel veranderd. Het delen van videoclips van maximaal 15 seconden is nu mogelijk, alsook de optie tot het privé delen van foto's. Ook verscheen er sindsdien een app voor Windows Phone.