Chipfabrikant Intel wil met de overnames verder groeien in markten als smartphones en de nieuwe categorie van mobiele internet apparaten oftewel Mids (mobile internet devices). Daarnaast hebben consumentenelektronica, ingebedde apparaten, visualisatietechnieken, en goedkope computers de warme aandacht, zo vertelt Gelsinger, manager van Intels digitale enterprise groep, in een interview met de Financial Times.

Slechte ervaringen

Intel heeft de laatste jaren verder nauwelijks overnames gedaan, terwijl het vlak na het klappen van de internetzeepbel juist op koopjesjacht is gegaan. De ervaringen met die overnames waren dan ook teleurstellend, geeft Gelsinger toe.

Om geld te besparen koos Intel vooral voor het bedrijven van een lager kaliber. Die bedrijven werden bovendien "gesmoord met liefde", zoals Gelsinger het verwoordt. Daardoor gedijden zij slecht binnen de extreem strakke hiërarchie van Intel.

Havok

De overname van Havok dient als voorbeeld voor de toekomst, zegt hij. Intel nam de Ierse aanbieder van interactieve software voor ontwikkelaars van spellen en films vorig jaar september over, en de firma krijgt meer bewegingsvrijheid.

Overnames zijn bovendien beperkt tot markten en technologieën waar Intel al een strategie voor heeft ontwikkeld, waar het vroeger soms pas na de acquisitie een strategie ontwikkelde.