De eerste Larrabee-chips worden verwacht in 2009 of 2010. Deze zullen veel x86 processorkernen hebben en OpenGL en DirectX ondersteunen, waardoor ze naast veeleisende games en thuissoftware ook zware toepassingen in de financiële sector of wetenschappelijke wereld moeten aankunnen.

Tera-scale

Larrabee maakt deel uit van het Tera-scale-onderzoeksprogramma; een van Intels grootste investeringsprojecten. Met de nieuwe chip richt de producent zich op de games-markt en andere sectoren waar zware processors en grafische capaciteiten van nut zijn. De Larrabee moet gaan concurreren met processors van Nvidia en AMD-dochter ATI.

Hoewel Intel niet heeft bekendgemaakt hoeveel kernen de chip straks zal hebben, kregen journalisten wel alvast voorbeelden van Larrabee's prestaties te zien met acht tot 48 kernen. Dat aantal komt overeen met eerdere berichten van Intel-topmannen dat Larrabee 'tientallen' kernen zal bevatten.

Voldoende programmeurs

De kernen zijn gebaseerd op het Pentium-ontwerp, waaraan enkele aanpassingen zijn gedaan. Deze combineren de parallelle processor-mogelijkheden van GPU's met de x86-omgeving, waardoor de grafische prestaties en rekenkracht zullen verbeteren.

Wel moeten er voldoende programmeurs zijn om applicaties te ontwikkelen die de capaciteiten van de Larrabee-chip volledig benutten, erkent Tom Forsyth van Intel. Ook de integratie van Larrabee-specifieke programma's in andere platforms zoals spelcomputers zal een uitdaging worden.