HTML voldoet nauwelijks meer als internetstandaard, vindt Intel. En ze zijn daarin niet de enige. De chipgigant heeft alle grote namen uit de internetindustrie om zich heen verzameld in een nieuwe industriegroep. Deze moet werken aan een uitbreiding op HTML. De nadruk komt te liggen op B2B e-commerce, schrijft de San Jose Mercury News. Nu hanteert iedereen nog een eigen systeem bij het afhandelen van transacties. Intel en haar partners (waaronder IBM, Cisco, Microsoft, HP en Oracle) willen graag dat iedereen online zaken kan doen zonder zich zorgen te maken om de onderliggende techniek. Hoe deze techniek eruit moet komen te zien is nog onduidelijk. Zeker is alleen dat ze op XML zal zijn gebaseerd. Het initiatief genaamd 'Third Generation Internet Business' wil veel nadruk leggen op veiligheid, privacy en gebruiksvriendelijkheid. Intel heeft alvast een fonds met 150 miljoen dollar ingesteld voor bedrijven die applicaties voor de standaard gaan schrijven. Ook worden er wereldwijd 30 ontwikkelcentra geopend die ondersteuning gaan geven aan deze bedrijven. De chipfabrikant denkt de investeringen dubbel en dwars terug te kunnen verdienen. Betere standaarden betekent een grotere groei van internet en dus meer verkochte chips. Volgens Andy Grove groeit de markt voor B2B e-commerce van 400 miljard in 1999 naar 7000 miljard in 2003. Opvallende afwezige in het rijtje medestanders is Sun, dat niet eens is uitgenodigd door Intel. Sun ziet haar platformonafhankelijke programmeertaal Java als universele webtaal. Met andere woorden: Java is een concurrent van de Third Generation Internet Business. Intel ziet een eventuele strijd met Sun met zelfvertrouwen tegemoet: "Het is 96 procent van de computerindustrie tegenover 4 procent", zo zei een topman van Intel tegenover Mercury News.