Dat meldt CNet. Intel richtte in mei 2000 de divisie Internet Media Services (IMS) op. De chipmaker kondigde aan tweehonderd miljoen dollar te investeren in een wereldwijde backbone voor streaming media-uitzendingen. Intel hoopte bedrijven aan te trekken die via het web bijvoorbeeld aandeelhoudersbijeenkomsten of bedrijfscursussen wilden uitzenden, maar de klandizie viel tegen. Met Golf Magazine en sportsite Quokka.com als voornaamste klanten slaagde Intel er niet in een belangrijke positie op de markt voor streaming media te verwerven. Daarbij komt dat de markt in haar geheel zich minder rooskleurig heeft ontwikkeld dan begin vorig jaar nog werd verwacht. Als gevolg van de economische terugval van de laatste maanden zagen ook bedrijven als Digital Island, een van de grootste spelers in de markt, hun verliezen fors oplopen. Intel wilde niet bekendmaken hoeveel van de aangekondigde 200 miljoen dollar er al in de divisie was gestoken. Evenmin wilde het concern kwijt wat voor omzet IMS tot nu toe heeft behaald. "Door de veranderende marktomstandigheden kwam het punt waarop we winstgevend konden worden, steeds verder weg te liggen", zo zei een woordvoerder van de chipmaker. Intel maakte een week geleden al een einde aan haar webhosting-activiteiten voor het midden- en kleinbedrijf. De stappen geven voeding aan de discussie over welke strategie Intel moet voeren. Het concern probeert sinds enkele jaren, met wisselend succes, het aantal markten waarin het actief is uit te breiden. Intel heeft daartoe inmiddels 7 miljard dollar geïnvesteerd. Intel hoopt positie te verstevigen met MP3-speler (02 januari 2001)