Dat meldt Pro Active International op basis van de eerste versie van het onderzoek 'Industry User Monitor E-Travel'. Van alle internetgebruikers maakt 87 procent momenteel privé gebruik van het web bij het zoeken van reisinformatie. Ook zakelijk is internet volgens het onderzoeksbureau het favoriete medium bij het zoeken naar reisinformatie. De overgrote meerderheid van de internetgebruikers zoekt op reisbestemming. Dit beeld doet zich voor bij zowel de privé- als de zakelijke reizigers en komt overeen met het zoekgedrag in de rest van Europa. Wel zoeken zakelijke reizigers ook veelvuldig op de naam van de leverancier, zoals hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurorganisaties. Reisorganisaties doen er volgens Pro Active goed aan een samenwerking aan te gaan met toeristische sites die algemene informatie over een bepaalde bestemming bieden. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 77 procent van de Europese internetters dergelijke sites bezoekt in plaats van die van touroperators of reisbureaus. Ook het online bestellen van reizen en vakanties zit volgens Pro Active in de lift. Met een omzet van 350 miljoen aan privé-aankopen op een totale omzet van 2 miljard vormt 'reizen en vakanties' inmiddels qua omvang de grootste categorie van de online bestedingen. Boeken en cd's worden nog flink vaker besteld, maar hierbij is het gemiddelde aankoopbedrag aanzienlijk lager. Het optimistische geluid van Pro Active over het online boeken van vakanties staat haaks op een recent rapport van PriceWaterhouseCoopers. Daaruit zou juist blijken dat tweederde van de consumenten in Europa niet bereid is om via internet de gegevens te verstrekken die nodig zijn om dure aankopen als vakanties te doen. Slechts vijf procent van de Nederlandse internetter zou bereid zijn via internet creditcardgegevens te verstrekken. Volgens PriceWaterhouseCoopers vormen zorgen over privacy en veiligheid een belangrijke rem op de ontwikkeling van e-commerce.