Deze week lekte de preview-versie van de nieuwe Internet Explorer uit via diverse websites. De opvolger van versie 5.5 is geïntegreerd in de beta van het nieuwe besturingssysteem van Microsoft dat de codenaam 'Whistler' draagt. De IE6 is echter al uit het besturingssysteem gelicht en wordt nu op diverse ftp-sites aangeboden.

Op het eerste gezicht is er weinig veranderd. Wat het uiterlijk betreft is er weinig veranderd. Over de veranderingen onder de motorkap wil Microsoft niet veel kwijt. "Daar zeggen we zo min mogelijk over, zolang het product nog niet officieel gelanceerd is", zegt Kees Dros, Windows Product Manager van Microsoft.

Een van de meest opvallende wijzigingen is het menuutje dat te voorschijn komt wanneer je met de muis over een plaatje beweegt. In het menu verschijnen knoppen waarmee je de mogelijkheid hebt het plaatje te printen, op te slaan of via de mail naar iemand anders te sturen.

Veel van de nieuwe onderdelen in de browser wijzen er op dat Microsoft zijn Explorer steviger wil laten samenwerken met andere Microsoft-producten en websites. Praktijken waarvoor Netscape vorig jaar op de vingers werd getikt. Netscape klonk zijn nieuwe browser stevig vast aan zijn webportal.

Enkele voorbeelden van de aanpassingen: in IE6 is –net als in de nieuwe Netscape- het linkerdeel van het scherm ingeruimd voor een groot menu waarin diverse links naar Microsoftsoftware en softwareonderdelen staan.

Een muziekicoontje linkt naar WindowsMedia.com of opent desgewenst de Media Player. Een ander icoontje aan zoekbalk waarmee gegraven kan worden in Microsofts Expedia reissite. Verder wordt er druk gelinkt naar andere eigen sites als MSNBC-News, MSN Search en Encarta Enquire.

De gebruiker heeft wel de vrijheid om het een en ander aan te passen. Maar die mogelijkheid was in eerdere versies van de Explorer ingebouwd. In feite komt het neer op reclame voor eigen producten van Microsoft.