Na de aanslagen in New York van 11 september ging ongeveer 3 procent van de Amerikanen als eerste op internet op zoek naar nieuws. Tijdens het uitbreken van de tweede Golfoorlog was dat opgelopen tot 17 procent, zo blijkt volgens de BBC uit gegevens van de Pew Internet and American Life Project.

Televisie was bij de aanslagen in 2001 voor de meeste Amerikanen nog de belangrijkste nieuwsbron. Internet wint echter duidelijk aan terrein.

Ongeveer de helft van de Amerikanen zou in deze tijd van oorlog e-mail gebruiken om hun mening over de oorlog te uiten of 'news alerts' te ontvangen. Ook het aantal zoekopdrachten op internet dat in relatie staat met de oorlog is enorm toegenomen.

Toch is niet iedereen blij met de manier waarop de vrije nieuwsgaring op internet. De Association for Progressive Communications, een internationale burgerrechten actiegroep, omschrijft de berichtgeving als 'politieke censuur door internetproviders'.

De actiegroep heeft een sterke aversie tegen de Arabische nieuwszender Al-Jazeera omdat de omroep de berichtgeving te 'gekleurd' zou zijn.