Meer dan 80 procent van de e-mailberichten is volgens The Korea Times junkmail. Dit is opvallend hoog omdat wereldwijd 62,7 procent van de mail bestaat uit ongevraagde commerciële berichten, aldus beveiligingsbedrijf MessageLabs. De grootste provider in Korea, KT, zegt vorig jaar 554 miljoen e-mailberichten te hebben doorgestuurd. Daarvan zijn er 449 miljoen verwijderd omdat het spam was. Dat komt neer op 81,1 procent. De provider ziet een stijging van het aantal spamberichten. "In oktober was 77,7 procent van de mailtjes spam, in december zelfs 84,4 procent", aldus een woordvoerder van KT. "Spammers worden steeds gewiekster en sturen steeds grotere hoeveelheden spam."

Last

De junkmail legt een zware last op de providers. Het tegenhouden en verwijderen van spam kost veel werk en tijd. De providers pleiten daarom nu voor financiële drempels die het versturen van spam onaantrekkelijker maken. KT gaf in 2002 nog 12 miljoen euro uit aan het netwerk. Dit bedrag is vorig jaar meer dan verdubbeld om het dataverkeer te kunnen garanderen. In Korea is onlangs een antispamwet aangenomen. Deze treedt volgende maand in werking. Wie de regels aan zijn laars lapt, riskeert een boete van maximaal 20.000 euro.