Dit blijkt uit onderzoek van InSites Consulting, in opdracht van FX.nl. De marktonderzoeker onderzocht de rol van internet bij het afsluiten van verzekeringen en andere financiële producten. Zo blijkt onder andere dat consumenten internet steeds vaker gebruiken als oriëntatiemiddel alvorens tot aankoop over te gaan. Vandaag de dag gebruikt zo'n tachtig procent van de internetters het world wide web als informatiebron. Volgens Jean-Paul Venmans, directeur van FX.nl, speelt internet een belangrijke rol in het beslissingsproces. Ook wordt internet veelvuldig gebruikt om meerdere aanbieders met elkaar te vergelijken. "Een website die niet aan de verwachtingen voldoet, laat kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Het lijkt erop dat consumenten zoveel mogelijk via internet willen uitzoeken en regelen", aldus Venmans. "Bijna de helft van de ondervraagden rekent een aanbieder keihard af op een website die niet aan de verwachtingen voldoet. Deze partij wordt dan niet langer meegenomen in het beslissingsproces", aldus de directeur. Meer dan een derde van de respondenten laat om diezelfde reden zelfs zijn vaste bank of verzekeraar vallen, zo blijkt uit het onderzoek.