Als het aan Robert Rutten ligt zitten we binnenkort allemaal met een afstandsbediening achter de interactieve televisie. Als business line manager digital is hij verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de technische afdeling van UPC Nederland. Rutten is zeer enthousiast over de al tijden geldende belofte voor een gedeeltelijke samensmelting van televisie en internet. Mogelijkheden genoeg, zo lijkt het. E-mailen, chatten, telefoonnummers opzoeken en daten, het kan allemaal al via de digitale beeldbuis.

UPC telt momenteel ongeveer vijftigduizend abonnees van interactieve televisie. Daarvan maakt 50 procent regelmatig gebruik van de mogelijkheid om te e-mailen. Verder bestelt een kwart wel eens een video-on-demand. In tegenstelling tot wat deze term doet vermoeden, biedt de dienst tot nu toe alleen nog films op gezette tijden aan. 'In de toekomst zal dit zeker direct opvraagbaar zijn', aldus Rutten.

Het aantal websites dat te zien is via digitale tv is nog zeer beperkt. Er zijn nu zo'n 35 sites aangepast aan de digitale standaard. Daaronder vallen bijvoorbeeld vacaturesite viavia.nl en KPN's telefoongids.nl. In maart van het volgend jaar moet het volgens Rutten mogelijk zijn om onbeperkte internettoegang te verkrijgen.

Dreamworld

Niet iedereen is zo vol van interactieve televisie als Rutten. John Joosten van Tiscali Nederland bijvoorbeeld. "Speculaties en dromen lopen te ver vooruit op de huidige ontwikkelingen', zo zegt hij. Joosten signaleert een nog altijd geringe vraag en belangstelling van consumenten naar interactieve televisie.

Hij wijst op de ontwikkelingen bij Philips waar een apparaat wordt ontwikkeld dat adsl en tv aan elkaar gaat koppelen. Volgens hem ligt de kracht in het optimaal benutten van datgene wat er al is. "Het investeren in een nieuwe infrastructuur is maatschappelijke kapitaalvernietiging', zo stelt Joosten. Hij geeft aan dat Tiscali zich voorlopig niet mee te laat slepen in de door technologieland razende digitale hypes, die volgens hem 'niet meer dan lucht' betekenen.

Combipower

De publieke omroepen en commerciële tv-zenders zitten ook niet stil als het gaat om interactieve televisie. Diverse experimenten zijn de revue al gepasseerd. BNN presenteerde onlangs een innige samenwerking tussen internet en tv in de 'Nationale IQ-test'. Een succesvol 'experiment' waarbij mensen gedurende de show hun eigen test op internet konden afnemen en aan het eind van de uitzending de uitslag direct konden zien.

VPRO's '3 voor 12' zendt al vanaf mei dit jaar non-stop alternatieve muziek uit via web-tv. Een protestactie van internetbaas Erwin Blom en consorten tegen de in hun ogen verpauperde muziekkwaliteit van de commerciële muziekkanalen. En met succes. "We hebben nu al ruim 230.000 unieke bezoekers per maand", aldus Blom. Een verdubbeling ten opzicht sinds mei dit jaar.

3 Voor 12 tekende onlangs al een contract met UPC voor digitale uitzendrechten. Adsl of digitale tv? "We zijn klaar voor alle twee", zegt Blom, "maar we wachten op het publiek." Volgens Blom is het wel zo dat 'heel Nederland richting breedband gaat'.

Efficiency

William Valkenburg, contentmanager van Omroep.nl, vestigt eveneens de aandacht op de aanwezigheid van de huidige infrastructuur. Volgens hem ligt de kracht nu in het efficiënt gebruik van bestaande middelen zoals adsl. "Adsl heeft een definitieve plaats op de markt veroverd, daar moeten we gebruik van maken", aldus Valkenburg.

De publieke omroepen zijn gaan kijken naar verbetering van de afstemming tussen internet en tv. Volgens Valkenburg zitten er nog veel kinken in de kabel die verholpen moeten worden om de huidige breedbandvoorzieningen optimaal te benutten. "We zijn in onderhandeling met diverse service providers om bijvoorbeeld live streams (live uitzendingen via het internet) zo soepel mogelijk te laten verlopen."

Tot nu toe leverde live uitzendingen via internet vaak problemen op. Een nieuw systeem waarbij live streams eerst naar de verschillende isp's worden verzonden en pas daarna naar de gebruiker kan dit probleem voorkomen. Onder meer de VPRO experimenteerde hier al mee voor de webuitzendingen rondom Pinkpop. "De bereidheid voor breedbandontwikkelingen is groot", aldus Valkenburg, "maar de content moet wel intelligenter worden."

Voorlopig dus geen duidelijke stappen van de publieke omroepen naar interactieve televisie. Bezuinigingsmaatregelen spelen daarin ook een belangrijke rol. En in de toekomst? "Als digitale televisie definitief doorbreekt zullen we ons ook richten op de mogelijkheden daarvan", besluit Valkenburg.