Aan het einde van 1999 was dit nog vier van de tien bedrijven. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek in een persbericht. Volgend jaar zal vrijwel elk (90 procent) groter bedrijf toegang hebben tot internet. In 1995 was nog slechts de helft van alle grotere bedrijven aangesloten. Twee jaar geleden was dit driekwart. Het CBS verwacht dat met 90 procent aangesloten bedrijven volgend jaar een verzadigingspunt wordt bereikt. Van de kleinere bedrijven zal volgend jaar zo'n 60 procent toegang hebben tot internet, aldus het CBS. In 1995 lag dit percentage nog op 6 en in 1998 was het opgelopen tot 20. Volgens een onderzoek van het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf (EIM) loont het vooral voor kleine en middelgrote ondernemingen om een eigen website te hebben. Met name bedrijven met 50 tot 100 werknemers zouden een sterkere winstontwikkeling hebben dan soortgenoten die nog niet online zijn. De aanwezigheid op internet is volgens het onderzoeksbureau overigens niet de directe oorzaak. Het EIM schrijft de betere prestaties toe aan een meer innovatieve instelling van bedrijven die op het web zitten. Die instelling zou ook leiden tot betere prestaties. Volgens de gegevens van het CBS wordt internet door 15 procent van de bedrijven gebruikt om personeel te werven. Een op de vijf wisselt via het web informatie uit met overheidsinstellingen, zoals de Belastingdienst. De helft van de op internet aanwezige bedrijven biedt ook online goederen en diensten aan. Van het totaal aantal onderzochte bedrijven schaft 30 procent producten aan.