Dat zegt Bernard Hartong van de site Internetoplichting.nl waar mensen hun klachten over malafide kopers en verkopers kwijt kunnen. De meeste klachten gaan over producten die niet geleverd worden of die anders zijn dan ze hadden besteld. Zo komt het voor dat iemand een mobiele telefoon bestelt en een doos bezorgd krijgt met een baksteen erin of een oud mobieltje. "Dit soort oplichters houd je toch, maar het is wel in een jaar tijd veel minder geworden", constateert Hartong. Volgens hem zijn de mensen, mede door Internetoplichting.nl, bewuster geworden van oplichtingspraktijken en weten ze zich beter te wapenen tegen oplichters. "Opmerkelijk is dat oplichters zich niet alleen bevinden onder de verkopers, maar ook onder de kopers. Het gaat in dat geval om het sturen van ongedekte cheques", aldus Hartong. "Oplichters werken vaak vanuit het buitenland met Western Union Money Transfer, een systeem waarmee men geld kan overmaken zonder gebruik te maken van rekeningnummers." Hartong raadt internetters daarom aan vooral zaken te doen met mensen in Nederland. De site Internetoplichting.nl werd in augustus vorig jaar gelanceerd en telt nu meer dan duizend geregistreerde gebruikers.