Veel cafés in Boston bieden draadloos internet aan, betaald dan wel gratis. Steeds vaker hebben de exploitanten echter te maken met klanten die urenlang internetten en hooguit een kopje koffie bestellen.

Een groot aantal cafés neemt maatregelen, zoals het in rekening brengen van de wifi-toegang, het afsluiten van het signaal tijdens piekdrukte of het aanspreken van rondhangende internetters. "Er komt een moment dat je moet zeggen: 'je bent hier nu drie uur en je hebt alleen een kopje koffie gehad. Het is tijd om te vertrekken'", aldus Adam Goldberg van Emack & Bolio's tegenover de Boston Globe.

Café-eigenaren wegen steeds opnieuw af wat voor hen voordeliger is: gratis of betaalde wifi-toegang. Gratis toegang levert meer klanten op, maar aanbieders van betaalde toegang zeggen dat de inkomsten uit de internettoegang meer winst opbrengen dan de extra klandizie bij gratis toegang.

De fervente internetters houden tijdens piekmomenten zoals lunchtijd, vaak de plaatsen bezet van mensen die wel bereid zijn geld uit te geven voor een maaltijd. Naast de klachten van hongerige klanten, constateren de exploitanten dat hun cafés steeds minder het karakter hebben van een sociale ontmoetingsplaats, en steeds meer van een kantoor, zo meldt de Boston Globe.

Veel laptopgebruikers redeneren de andere kant op: ze doen hun werk nu met meer plezier, vanwege de sociale omgeving van het café. Verder biedt het café uiteraard een voordelige werkplek. 'Ik geef maandelijks 60 dollar uit aan eten en 14 dollar aan wifi-toegang in het café. Dat is een stuk goedkoper dan een kantoor huren', aldus Jami Brandli, vaste klant van wifi-café Diesel.