Alhoewel experts al jarenlang waarschuwen voor een te laconieke houding bij het kiezen van wachtwoorden, lijkt dit aan de meeste internetters nauwelijks besteed. Volgens een nieuw onderzoek van de Britse online bank Egg kiest 23 procent van de gebruikers bijvoorbeeld de naam van zijn kind als wachtwoord. Het gaat hier onder meer om wachtwoorden die worden gebruikt om extreem persoonlijke gegevens te benaderen, zoals online bankzaken, zo meldt BBC News. Behalve de naam van het kind is ook de naam van de partner (19 procent) erg populair als wachtwoord, evenals geboortedata (12 procent), namen van voetbalteams (9 procent) en namen van beroemdheden (9 procent). Uit het onderzoek onder duizend internetters blijkt dat verder dan de helft van de gebruikers nooit een wachtwoord wijzigt, waar dat volgens kenners wel zou moeten. Als klap op de vuurpijl schijven veel gebruikers nog altijd hun wachtwoord op een post-it en plakken deze duidelijk zichtbaar op het beeldscherm. Egg heeft tot slot een aantal simpele tips voor veilige wachtwoorden. Deze zouden minimaal acht tekens moeten bevatten, mogen niet worden opgeschreven en moeten niet eenvoudig te raden zijn. Ook is het volgens de bank raadzaam niet één wachtwoord voor verschillende site te gebruiken.