Dat blijkt uit de maandag gepresenteerde agenda van de kersverse autoriteit waarvoor staatssecretaris Karien van Gennip (Economische Zaken) maandag de opening verrichte.

De organisatie gaat toezien op de handel tussen bedrijven en consumenten. Het grootste verschil met de Consumentenbond is dat de Consumentenautoriteit boetes en dwangsommen kan opleggen.

Eén van de speerpunten van de nieuwe autoriteit is de handel via internet. Daarbij wordt bijvoorbeeld gelet op of consumenten door internetwinkels wel juist worden geïnformeerd en of prijzen online correct worden weergegeven.

"Het is vaak moeilijk op internet om een product voor aankoop goed te bestuderen. Verder is het mogelijk dat de verkoper in een ander land is gevestigd dan de koper. Of het adres van de verkoper is onbekend, waardoor het lastig is verhaal te halen als het product niet wordt geleverd of als er iets aan mankeert", stelt de autoriteit.

De Consumentenautoriteit gaat toezien op een aantal verplichtingen waaraan ondernemers wettelijk zijn gebonden en de transparantie in de markt. Hiermee wil de consumentenwaakhond het vertrouwen van de consumenten in het kopen op internet vergroten.

Andere onderwerpen waar de Consumentenautoriteit zich mee bezig gaat houden, zijn prijzenfestival, de reisbranche en garantie en conformiteit.

De Consumentenautoriteit is de vijfde toezichterhouder in Nederland, naast de OPTA (telecommarkt), NMa (mededinging), Dte (energiemarkt) en de Autoriteit FM (financiële markt).