Volgens Paul Kedrosky, partner bij investeringsmaatschappij Kauffmann Foundation die goed is voor 2,5 miljard dollar kapitaal, hebben de grote investeringsmaatschappijen ten tijde van de internetbubble ervoor gezorgd dat het investeringsklimaat tien jaar lang is verpest. "We hebben de venture capital markt verneukt, en proberen dat op dit moment terug te draaien", zegt Kedrosky tijdens de Emerce Eday in de Van Nellefabriek te Rotterdam.

Het investeringsklimaat bestond ten tijde van de bubble vooral uit 10 tot 15 zeer grote investeerders, legt Kedrosky uit. Zij spendeerden gemiddeld 4 miljoen aan een startup voordat ze er zelf iets uit terug konden halen via een primaire aandelenemissie (IPO). Een slecht klimaat voor ondernemers, dit klimaat leidde ertoe dat er in verhouding in zeer weinig nieuwe bedrijfjes werd geïnvesteerd. Ook in Silicon Valley en de Bay Area moest je als entrepeneur van zeer goede huize komen om geld los te peuteren.

Oude mannen moeten weg

Dit is tien jaar lang zo gebleven omdat de bestaande investeringsmaatschappijen zover vooruit plannen en hun geld vasthouden. Nu is de tijd eindelijk rijp voor een nieuw en gezondere manier van investeren, iets waar Kedrosky net niet juichend van op en neer gaat springen, maar het scheelt niet veel.

De Investeerders, voornamelijk oude mannen, raakten het contact met de ondernemers kwijt. "Er zijn jongere investeerders nodig met kleinere budgetten", aldus Kedrosky. Hij doelt daarmee op investeerders als ex-googelaar Chris Sacca, met budgetten tussen de 8 en 15 miljoen euro. Tegenwoordig is er in plaats van 4 miljoen dollar eerder tussen de 50.000 en 150.000 euro nodig om een bedrijf naar de markt te brengen, schat kedrosky.

Risico spreiden

En daar zit de crux, door dit veel lagere vermogen kunnen er veel meer startups 'geseed' worden, zoals dat heet in investeerdersjargon. Als het iedere keer om miljoenen gaat, dan krijgt slechts een klein deel van de mogelijke bedrijven een kans. De risico's worden te groot. Bij kleinere bedragen kan dat risico beter gelopen worden. "En dat verbreed de markt enorm", zegt Kedrosky. Meer ondernemers krijgen de kans om hun plannen uit te voeren.

Wat ook helpt is de wereldwijsheid van de startups in vergelijking met tien jaar geleden. “Het is ongelofelijk hoe de slimheid van ondernemers is toegenomen”, zegt kedrosky. De meesten weten bij het oprichten van een bedrijf wel hoeveel geld er ongeveer nodig is en waar aan gedacht moet worden.

Wees ontwrichtend

Dat is goed, maar ondernemers moeten volgens Kedrosky ook niet te slim worden. Dan worden ze namelijk te voorzichtig, en dat is juist de taak van investeerders. "Het is heel makkelijk om te zeggen: nee dat is te risicovol, daar ga ik niet aan beginnen", zegt de durfinvesteerder. "Het is veel moeilijker om helemaal achter je idee te staan. Ondernemers moeten geloven in hun product."

Ondernemers moeten zich wat Kedrosky betreft richten op bestaande markten. "Richt je op een markt waar 10 miljoen dollar in omgaat en zorg ervoor dat het een markt wordt waar een miljoen in omgaat." Hij bedoelt daarmee dat startups bestaande markten moeten ontwrichten. Gebeurt dit goed dan zullen de gevestigde bedrijven uit de markt worden gedrukt door de nieuwkomers. Waardoor de nieuwkomers vanzelf marktleider worden.

Vandalen

"De beste ondernemers zijn economische vandalen", aldus Kedrosky. Het is beter om zo de markt in te stappen dan te hopen dat een garagestartupje gouden bergen brengt. "Dat zijn leuke verhalen die heel soms lukken, maar reken er niet op dat het jou lukt."

Voor beginnende entrepeneurs heeft Kedrosky nog een tip: "Get greedy, break stuff, be stupid." Inhalige mensen hebben namelijk de drive om beter te zijn dan de rest, je moet je concurrentie weg willen drukken en daarnaast met haast kinderlijke naïviteit geloven in je eigen idee. Dan kom je er wel.