Dat is de verwachting van Igor Beuker, directeur van het Interactive Advertising Bureau Nederland (IAB). Hij verwacht dat de totale uitgaven aan online reclame dit jaar op 160 miljoen euro netto zullen uitkomen. In 2004 kwamen de uitgaven aan radioreclame uit op 250 miljoen euro netto. De tv-zenders verdienden vorig jaar in Nederland 757 miljoen euro netto.

In het tweede kwartaal van 2005 groeiden de online advertentie-uitgaven flink in Nederland. De achttien bedrijven die zijn aangesloten bij IAB Nederland, ontvingen in het tweede kwartaal 24,2 miljoen euro. Dat is 8,6 miljoen euro meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In de gegevens van IAB Nederland zijn de inkomsten van Google en Overture echter niet meegerekend. Deze twee partijen zijn goed voor een toenemend aandeel van de online reclamemarkt.

In 2004 bracht reclame via zoekmachines (zoals Google en Overture) in Nederland 34 miljoen euro op, zo becijferde Forrester. Dit jaar zal dat bedrag in Nederland naar verwachting uitkomen op 59 miljoen, zo verwacht de marktvorser.

Opgeteld bij de verwachte omzet van de Nederlandse IAB-partijen van 'ruim 100 miljoen euro netto', zou dat betekenen dat de Nederlandse online advertentiemarkt dit jaar goed wordt voor zo'n 160 miljoen euro.