XS4All heeft inmiddels een storingsmelding op zijn site: “Als gevolg van een storing kunnen klanten met een ADSL van KPN en XS4ALL Only verbinding in verschillende regio's door heel Nederland momenteel geen verbinding maken of problemen ondervinden met de ADSL verbinding.”

De storing begon vanochtend om 9.25 uur. Niet lang daarna komen ook meldingen binnen dat glasvezel van KPN eveneens op zijn gat ligt. Internet is plat, telefonie en tv doen het wel via glasvezel, meldt onder meer ict-consultant Sebastiaan Beens, werkzaam in Brabant.

De helpdesk van KPN meldt dat het om een 'dienstgenerieke storing' gaat. Het is nog niet bekend hoeveel klanten zijn getroffen of wat de oorzaak is.

De woordvoering van KPN en XS4All kon nog niet zeggen wat er aan de hand is en komen later met een verklaring.

UPDATE 11.45 uur: KPN meldt dat de oorzaak van de storing een falende ethernetkaart in een internetnode is. Die wordt zo snel mogelijk vervangen, maar de storing duurt naar verwachting nog wel een uur.

Alhoewel de storing een "landelijke uitstraling" heeft omdat het zo diep in het netwerk zit, zijn volgens KPN slechts 18.000 klanten getroffen.

UPDATE 2 12.30 uur: KPN meldt dat de storing is verholpen door het vervangen van de ethernetkaart. Als het goed is moeten alle verbindingen het weer doen.