Zowel Rits Tele.com – al langer actief met internettelefonie – als Tell Me starten binnenkort met nieuwe diensten voor internettelefonie. KPN's vaste telefonienet zal hierdoor meer concurrentie ondervinden, zo schrijft de Volkskrant. Met een jaaromzet van 6,6 miljard euro is het vaste net van cruciaal belang voor KPN. Rits Tele.com start vanaf volgende week via de keten BelCompany met de verkoop van de VoiceFinder, een kastje dat een gewone vaste of draadloze telefoon verbindt met een kabel- of adsl-modem. Het grote voordeel voor de gemiddelde consument is hierbij dat hij geen computer nodig heeft. Het bedrijf gaat met zijn nieuwe dienst (Pilmo Gold genaamd) niet alleen de concurrentie aan met KPN, maar bijvoorbeeld ook met UPC. Dit concern heeft al enige tijd onder de naam Priority een telefoniedienst die gebruikmaakt van het eigen glasvezelnetwerk. Het idee van Rits is dus niet nieuw.

Kastje

De consument is bij Rits 149 euro kwijt voor het kastje (dat via Belcompany zal worden verkocht) plus maandelijks bijna 10 euro voor het abonnement. Een breedbandverbinding komt daar nog bovenop. Binnen heel Nederland kan hiermee tegen lokale tarieven worden gebeld. Ter vergelijking: een KPN-abonnement kost minimaal 17 euro. Ook Tell Me komt met een soortgelijk concept. In tegenstelling tot Rits is bij Tell Me een adsl-abonnement in het pakket opgenomen. De dienst van Tell Me is met ongeveer 28 euro echter zeer concurrerend. "Daarmee zitten we zeker zeven euro onder de prijs van andere adsl-aanbieders én telefoneert de klant zonder een telefoonabonnement bij KPN", zo zegt Tell Me-directeur Sjeer Mestrom tegenover de Volkskrant. Vorig jaar nam Retail Development Compagny 47 Primafoon-winkels van KPN over. Deze zijn voortgezet onder de naam Tell Me.