Onderzoekers van de Canadese universiteit in Ottawa hebben geconstateerd dat de eerste indruk van een website veel sneller is gevormd dan werd gedacht. De eerste indruk hebben bezoekers binnen 50 milliseconde. Tot nu toe werd aangenomen dat dit proces tien keer zo lang zou duren. Deze eerste indruk is cruciaal voor de rest van surfgedrag, zo schrijft de BBC.

Een testpanel werd gevraagd websites te beoordelen op hun eerste indruk en na een gedetailleerd onderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat de mening na het detailleerde bezoek aan een site niet anders is dan de eerste indruk. "Met andere woorden, webdesigners hebben 50 milliseconde om een goede indruk te maken", aldus een van de onderzoekers.

Tegelijkertijd constateert het Nederlandse bedrijf Videostrip dat internetters steeds bewuster gaan surfen en daarbij banners ontwijken. Het bedrijf spreekt van 'bannerblindheid'. "Internetters weten steeds directer content te vinden en ontwijken daarbij - al dan niet bewust - de op de website aanwezige banners.

"Het gevolg voor adverteerders is dat bannercampagnes steeds minder vaak tot het gewenste klikresultaat leiden", aldus Videostrip.