Amazon.com heeft Harris Interactive onderzoek laten verrichten naar online shopping. Volgens de onderzoekers gaat dit jaar maar liefst 72 procent van alle internettende Amerikanen via internet cadeaus kopen of zoeken, tegen 39 procent een jaar geleden. Dit komt neer op 72 miljoen webshoppende consumenten. De grote groei moet vooral op het conto van vrouwen worden geschreven. Steeds meer vrouwen gaan online; rond de feestdagen is 39 procent van alle online klanten vrouw, ten opzichte van 27 procent een jaar geleden. Binnen gezinnen zijn het ook de vrouwen (67 procent) die zich belasten met de aankoop van geschenken. Wat dat betreft is er weinig verschil meer tussen het online shoppen en het ouderwetse winkelen. Als grote voordelen van online winkelen noemen de respondenten vooral het gemak en de tijdswinst. E-commerce zou zelfs zorgen voor een algeheel positief effect op het winkelgedrag. Mensen die anders niets zouden kopen, doen dat dit jaar wel via de computer. De populairste surfbestemmingen zijn – behalve Amazon – onder meer Yahoo, eToys, eBay en CDNow. Volgens Jeff Bezos van Amazon laat het surfgedrag voorafgaand aan de feestdagen nog maar een tipje van de sluier zien van wat ons de komende jaren staat te wachten. Ook Steve Case van America Online liet zich onlangs in dergelijke bewoordingen uit: "We staan slechts aan het begin van de mogelijkheden van dit nieuwe medium. Ik denk dat e-commerce de komende vijf jaar een ongelofelijke groei gaat doormaken," aldus Case tegenover Mercury News.