Dat is de uitkomst van onderzoek van het mediabureau Stroom onder 527 mensen tussen de 15 en 55 jaar. "Ik had niet verwacht dat zo'n groot deel van de ondervraagden zoveel verwachtte van de anti-spamwetgeving", aldus onderzoeker Titus Eikelboom.

Slechts een kwart van de ondervraagden denkt dat de recent door de Tweede Kamer aangenomen anti-spamwetgeving niets zal uithalen. Zij verwachten meer van een digitale ja/nee-sticker of vinden dat het tegenhouden van spam tot de eigen verantwoordelijkheid behoort. Tot slot zijn er nog mensen die denken dat er geen enkele oplossing voor het spamprobleem is.

Opmerkelijk is dat maar liefst 47 procent van de ondervraagden bereid zegt te zijn om spammers aan te klagen als zij mail blijven sturen. "Er bestaat in dit soort gevallen natuurlijk altijd een groot verschil tussen woord en daad, maar het zijn wel opvallend veel mensen die zeggen stappen te willen ondernemen", aldus Eikelboom.

Ongezien

40 Procent van de ondervraagden zegt meer dan 25 ongevraagde e-mails per week te ontvangen. Bij 12 procent ligt dit aantal zelfs boven de honderd. Uit onderzoek van Blauw Research dat werd uitgevoerd onder 251 consumenten, bleek eerder deze week dat consumenten gemiddeld 49 spamberichten per week ontvangen.

De meeste internetters (bijna 81 procent) gooien spamberichten ongezien weg, zo blijkt uit het onderzoek van Stroom. 11,5 Procent leest alleen e-mails met een opmerkelijke titel en 5 procent opent alle e-mails om vervolgens eventueel een reply te versturen met het verzoek om het e-mailadres uit de database te verwijderen.

Van alle respondenten zegt 8 procent wel eens gebruik te hebben gemaakt van een aanbod via ongevraagde mail. Uit het Blauw-onderzoek bleek dat 1,3 procent van de consumenten wel eens wat heeft gekocht naar aanleiding van een spambericht.